הנחה בארנונה לעסקים
ארנונה היא מס שנתי המוטל על מחזיקי נכסים והיא נגבית על ידי הרשות המקומית בהתאם לצו הארנונה הקבוע לה. תעריף הארנונה לעסקים הקבוע ברשויות השונות הינו לרוב גבוה משמעותית מהתעריף הקבוע למגורים ואף שטחי הנכס הנכללים לצורך חיוב נכסים עסקיים הינם גדולים משטחי הנכס הנכללים בחיוב נכסים למגורים. משכך, קיימת חשיבות רבה לבדוק את אופן חיוב הנכס העסקי וכן לבדוק האם הנכס זכאי להנחה בארנונה לעסקים.
הרשות המקומית רשאית ליתן הנחה בארנונה לעסקים ולמחזיקים פרטיים והכל בהתאם להוראות הדין הקבועות בתקנות הסדרים למשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ”ג-1993 ובפקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פיטורין), 1938.
בנוסף, גם תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), תשס”ז-2007 קובעות סוגי נכסים מסוימים מהם יגבו תעריפי ארנונה נמוכים.
כמו כן, לכל רשות מקומית צו ארנונה משלה ובו סיווגים שונים עם תעריפים שונים כאשר חלקם נמוכים יותר או פחות לסוגי שימושים שונים בנכס.
הנחה בארנונה לעסקים על ידי שינוי סיווג הנכס
ישנם סוגי עסקים אשר הרשויות המקומיות מעוניינות בעידוד שהייתם בתחומי הרשות ומשכך תעריפי הארנונה הקבועים להם בצו הארנונה של אותה רשות מקומית יכול להיות נמוך משמעותית מתעריף הארנונה הקבוע באותו צו לנכס עסקי רגיל ומשכך מומלץ לבחון את צו הארנונה בקפידה. על מנת לקבל ההנחה בארנונה יש לעמוד בלוחות זמנים הקבועים בחוק ואשר רק במסגרתם ניתן לערער על אופן חיוב הנכס בארנונה.
רוצים להתייעץ? צלצלו:
03-5445590
להלן דוגמאות לסיווגים שונים אשר על ידי סיווג נכס באחד מסיווגים אלה, יכול להביא להנחה משמעותית בתעריף הארנונה לעסקים
ארנונה לעסק תעשייתי
היות והתעשייה בישראל היא חלק חשוב ומהותי לכלכלה ותעסוקה וכן היות ולרוב, נכסים תעשייתיים הינם נכסים בעלי שטח גדול מאוד, המחוקק החליט להעניק לנכסים מסוג זה סיווג מיוחד בארנונה אשר תעריפו נמוך במחצית לערך מהתעריף העסקי הרגיל.
סיווג תעשייה הינו סיווג הקבוע בכל צו ארנונה של רשות במדינת ישראל ועל אף האמור, רשויות רבות מסרבות ליתן לנכסים מסוג תעשייה סיווג זה ואף מערימים עליהם קשיים בדמות דרישות מופרכות להמציא לאותה הרשות מסמכים רבים על מנת להוכיח את אופי פעילותם ולרוב אף דורשים לסייר בנכס על מנת ללמוד מקרוב על הפעילות המתבצעת בו.
נכון להיום, במרבית מהרשויות המקומיות, גם אם ניתן למפעל תעשייתי את הסיווג “תעשייה”, לרוב הרשות מותירה את שטח המשרדים שלו (שיכול פעמים רבות להגיע למאות מטרים) בסיווג “עסקים” בטענה כי מדובר במתקן רב תכליתי. הגדרה של נכס כמתקן רב תכליתי מאפשרת למעשה לרשויות לפצל נכסים לסיווגים שונים וכך למעשה להשית על חלקים מהמפעל התעשייתי חיוב בסיווג שתעריפו גבוה בהרבה מתעריף תעשייה.
ארנונה לבתי תוכנה
עקרונית, חברות היי טק אשר עוסקות בייצור, פיתוח ושדרוג תוכנה זכאים לקבלת סיווג מופחת הקרוי “בית תוכנה” / “תעשייה עתירת ידע” / “חברת היי טק” אלא, שכיום מרבית הרשויות המקומיות מקשות על קבלת הסיווג המופחת ודורשות מסמכים רבים הכוללות לרוב רשימת כח אדם, דוחות כספיםם, פירוט התוכנות המפותחות ועוד.
על מנת שנכס יסווג כבית תוכנה יש צורך בהגשת בקשה לעירייה לשינוי סיווג. בטרם הגשת בקשה זו ואף עוד בטרם איכלוס החדרים השונים מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום הארנונה וזאת מכיוון שאופן חלוקת החדרים והציוד שמאכלסים בחדרים השונים עלולים לקבוע האם הבקשה לשינוי הסיווג תתקבל או תידחה.
ארנונה למחסנים
רשויות מקומיות שונות מגדירות בצו הארנונה שלהן סוגי מחסנים שונים. לרוב מחסנים מסוג זה יהיו בעלי תעריף מופחת משמעותית מסיווג “עסקים”.
המחסנים שזכאים לקבלת הסיווג מחסן משתנה בין רשות לרשות בהתאם להגדרות הקבועות בצו הארנונה של כל אחת מהן כאשר בחלק מן הרשויות ישנם סיווגי מחסן ייחודיים כגון “מחסן עצים”, “מחסן ערובה”, “מחסן שיווק” וכיוצ”ב. על המחסן לעמוד בתנאים מסוימים הקבועים בצו הארנונה של אותה רשות על מנת לקבל את הסיווג ומשכך הדרך לקבלת הנחה בארנונה למחסנים אינה פשוטה כלל.
כמו כן, ברשויות רבות נקבעו בצו הארנונה תנאים אשר מוזילים את תעריף המחסן ככל ששטחו גדול יותר. משכך, בשנים האחרונות, מתרבות הרשויות אשר מפצלות את המחסן למספר נכסים וכך למעשה חיוב הארנונה של אותו הנכס גדל באופן מלאכותי.
קושי נוסף בו נתקלים נישומים רבים בעת בקשתם לקבלת הסיווג “מחסן” הינה טענת אותה הרשות המקומית אליה הגיש הנישום את הבקשה כי המחסן משמש לפעילות עסקית ומשכך הנכס אינו מהווה מחסן. עורך דין המומחה בדיני הארנונה פעמים רבות ידע להוכיח כי פעילות האחסנה הינה נפרדת לחלוטין מהעסק ומשכך יש לסווג את המחסן בסיווג האחסנה ולא בסיווג העסק. לאור האמור, מומלץ להיוועץ עם עורך דין בקיא ומומחה בתחומי הארנונה בטרם פנייה לרשות המקומית לצורך קבלת הסיווג למחסן.
לפרטים נוספים אודות הנחה בארנונה לעסקים צלצלו:
03-5445590
ארנונה למלכ”רים, מוסדות ועמותות
בהתאם לפקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פיטורין), 1938 מוסדות שונים, מלכ”רים וארגונים שפועלים לטובת הציבור זכאים לקבלת פטור מארנונה כאשר חלק מן הפטורים הינם חלקיים וחלקם פטור מלא.
מוסדות ללא כוונת רווח יכולים לקבל פטור המגיע לעד 2/3 מחיוב הארנונה השנתי, דבר המהווה לעיתים פטור בסך מאות אלפי שקלים ומשכך פטור שכזה משפיע מהותית על התקציב השנתי של אותו מוסד.
בהתאם להגדרות בחוק, הזכאים לפטור או הנחה בארנונה הינם עמותות, מלכ”רים ומוסדות המתנדבים לשירות הציבור. בעבר, על מנת לקבל את הפטור היה על אותו מוסד לפנות לרשות המקומית ולקבל את המלצתו למתן הפטור ולאחר מכן לפנות לשר הפנים לצורך קבלת הפטור בצירוף המלצת הרשות המקומית.
כיום, יש להגיש את בקשת הפטור ישירות לרשות המקומית ויש לצרף אליה מסמכים רבים כגון אישור ניהול תקין, דוחות כספיים, דוח הוצאות והכנסות והשוואת התעריפים הנגבים בגין השירותים לעומת מוסדות אחרים בעלי פעילות דומה ועוד. הבקשה שתוגש תיבדק על ידי העירייה ותועבר לוועדת ההנחות אשר תבחן את הבקשה בהתאם לקריטריונים הנדרשים ותעביר המלצתה למועצת העירייה אשר תאשר את מתן הפטור רק בהתאם לתנאים והכללים שנקבעו על ידי מנכ”ל משרד הפנים. ככל ותידחה בקשתו של אותו המוסד על ידי העירייה, באפשרותו להגיש ערעור על ההחלטה בפני הממונה על המחוז מטעם משרד הפנים.
ארנונה לסטודיו לאומנות
סיווג הארנונה לסטודיו לאומנות הינו סיווג מופחת אשר נוצר משתי סיבות עיקריות. האחת, מכיוון שלרוב פעילות של אומנות דורשת שטח יחסית גדול אך הרווח הכלכלי מיצירות האומנות עצמם הינו נמוך והשניה היא רצונם של רשויות מקומיות רבות להיות מוכרות כמרכז תרבותי ולמשוך לתחומן אמנים ויוצרים אשר על ידי חיוב מופחת יאפשר להם להמשיך ולקיים עבודתם גם בערים יקרות ומתייקרות.
כיום, פרשנות מרבית הרשויות המקומיות לסיווג “סטודיו לאומנות” הינו סטודיו למטרת יצירת בלבד כאשר ככל והנכס משמש גם כגלריה של האומן או מקום הוראה או מסחר של היצירות, לרוב הנכס לא יסווג כגלריה ומשכך יש צורך בעורך דין מומחה בדיני הארנונה שידע מהי דרך הפעולה הנכונה על מנת שהנכס יסווג כ”סטודיו לאומנות”.
הנחה בארנונה באמצעות הפחתת שטח הנכס לחיוב
דרך נוספת לקבלת הנחה בארנונה לעסקים הינה באמצעות הקטנת שטח הנכס לחיוב. הדרך לבדיקה של טענות מסוג הינה על ידי מעבר על תשריטי הנכס לחיוב. בדיקה מסוג זה יכולה ללמד אותנו לעיתים כי בתוך שטח הנכס בו מחייבת הרשות המקומית את הנישום נכללים שטחים ציבוריים שאינם בחזקתם ובשימושם או שטחי גינון שאינם ברי חיוב.
כמו כן, פעמים רבות ניתן למצוא בבדיקת התשריטים כי שטחים עיקריים שנכללו בתוך חיוב הנכס כלל אינם ברי חיוב כגון פיר מעלית, חיוב של שטח מדרגות מספר רב של פעמים על אף שלעיתים צו ארנונה מורה על חיוב שטח זה פעם אחת בלבד, שטחי שירות שאינם ברי חיוב וכו’. בדיקת התשריטים מחייבת עורך דין בתחום הארנונה הבקיא בהוראות צו הארנונה של הרשויות השונות.
יש לכם עוד שאלות בנושא הנחה בארנונה לעסקים?
צלצלו אלינו עוד היום:
03-5445590
במידה ונמצא כי אכן קיימים שטחים שאינם צריכים להיות כלולים בשטח הנכס לחיוב, יש להגיש השגה למנהל הארנונה בעירייה כאשר בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל”ו-1976 המועד להגשת השגה הינו בתוך 90 ימים מיום קבלת החיוב. כמו כן, על מנהל הארנונה להשיב להשגה בתוך 60 ימים וככל שההשגה נדחית בפני הנישום עומדת האפשרות להגשת ערר לוועדת הערר לענייני ארנונה כללית באותה רשות מקומית.
הנחה בארנונה לנכס שאינו ראוי לשימוש
אחד מן הנפוצים בהנחות בארנונה לעסקים הינו על ידי מתן פטור לפי סעיף 330 לפקודת העיריות [נוסח חדש] אשר קובע פטור לנכס שאינו בשימוש ושניזוק במידה שלא ניתן לשבת בו.
פסק הדין המנחה בעניין פטור לפי סעיף 330 בגין נכס שאינו ראוי לשימוש הינו בר”ם 5711/06 חב’ המגרש המוצלח בע”מ ואח’ נ’ עיריית תל אביב יפו ואח’ ובשמו הנפוץ- “פס”ד המגרש המוצלח”.
פסק דין זה ביטל את מבחן הכדאיות הכלכלית (אשר היה נהוג לבחון בטרם מתן פסק הדין האמור) לצורך מתן הפטור וקבע כי השאלה היא מצבו הפיזי הנוכחי של הנכס אשר יש לבחון באופן אובייקטיבי ואין זה רלוונטי מה הביא את הנכס למצב זה ומדוע הוא נותר כך.
לצורך קבלת הפטור לפי סעיף 330 יש לפנות לעירייה בכתב. לרוב, העירייה אינה מאשרת את הבקשה הראשונית לפטור לפי סעיף 330 ויש צורך בהתערבות משפטית על מנת לפעול מול העיריה ולשנות את החלטתה לרבות הגשת השגה וערר וכן הגשת עתירה מנהלית.
הנחה בארנונה לעסקים ועמותות לאור משבר הקורונה
כמו כן, לאור משבר הקורונה חוקקה הנחה בארנונה לעסקים שמטרתה להקל על עסקים ועמותות אשר בשל הנחיות משרד הבריאות או תקנות שעת החירום לא הורשו לפעול במהלך תקופת משבר הקורונה ובשל כך ההכנסות שלהם קטנו באותה תקופה באופן דרמטי או שלא היו קיימות כלל.
ישנן דוגמאות רבות נוספות איך ניתן לקבל הנחה או הוזלה בארנונה לעסקים לדוגמא מבנים של מוסדות חינוך שונים, בתי תפילה ונכסים רבים.
על מנת לקבל הנחה בארנונה לעסקים יש צורך בפנייה לרשות המקומית בו מצוי הנכס בגינו מבוקשת ההנחה אך בשל העובדה כי הנחות אלו ורבות נוספות אינן ניתנות באופן אוטומטי, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין שתחום התמחותו הוא ארנונה אשר ילווה את התהליך, יגיש את הבקשות הרלוונטיות וייצג בערכאות שונות ככל ויידרש.
משרדנו אשר הוקם על ידי עו”ד דרור יצחקי כבר בשנת 1999 הינו מהוותיקים והמוכרים בתחום המיסוי המוניציפאלי. המשרד מייצג וייצג לאורך השנים אלפי בעלי נכסים שחויבו בארנונה לעסקים מול הרשויות המקומיות בכל הקשור לחיובי ארנונה, מים, היטלי פיתוח, היטלי השבחה, קנסות שפכים ועוד.